Zo ziet ons onderwijs eruit

Wij zijn Kindcentrum De Vlinder. Bij ons leren kinderen om mee te denken en mee te doen. Hiermee vergroten ze hun eigen ontwikkeling en stimuleren ze elkaar om dat ook te doen. Zo worden ze actieve en betrokken burgers die voor zichzelf, anderen en hun omgeving zorgen. Nu en in de toekomst.

 

De Vlinder is een ontmoetingsplaats waar kinderen en ouders terecht kunnen voor opvang, onderwijs en ontspanning. We spelen een verbindende rol in het hart van de wijk. We vervullen een verbindende rol tussen onze kinderen en hun ouders/verzorgers. Samen werken we aan de ontwikkeling van het kind, wan dat staat bij ons centraal.

 

Door het goede voorbeeld te geven, leren we onze kinderen op hun beurt ook een voorbeeld te zijn.

 

Verbinding en Veiligheid
Verbinding en veiligheid zijn de pilaren van De Vlinder. Dit vormt voor ons de basis waarbinnen een kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Kinderen ontwikkelen zich optimaal als er verbinding is tussen:

– onze medewerkers
– onze medewerkers en onze ouders
– onze medewerkers en onze kinderen

 

Naast de bovengenoemde verbinding, voelen kinderen zich gezien, gehoord en gewaardeerd.
Ze kunnen zich optimaal ontwikkelen als zij verbinding ervaren:

– met zichzelf
– met de andere kinderen
– met de leerstof

 

Deze sociale en fysieke veiligheid is nodig voor een optimale leeromgeving. De Vlinder creëert deze verbinding en veiligheid samen met ouders/verzorgers en kinderen. De Vlinder leert kinderen stapsgewijs zelf zorg te dragen voor verbinding en veiligheid voor zichzelf, de ander en hun omgeving.

 

De Vlinder, waar verbinding en veiligheid dé basis zijn om te groeien!

Professioneel

We communiceren duidelijk en benutten daarbij alle informatie die nodig is om kinderen te laten groeien. We creëren een verbindende, veilige en betekenisvolle leeromgeving waarin alle ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden. Ons aanbod is doelgericht, betekenisvol, effectief en verbindend. Op De Vlinder werken we met een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn. Daarmee volgen we de ontwikkeling van onze kinderen van 0-13 jaar. We zetten onze expertises en talenten in zodat onze kinderen en medewerkers zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen.

Betrokken

Wij, ouders, medewerkers en kinderen, zijn actief betrokken. We zijn actief gericht op het samenwerken en het zoeken van verbinding. We stimuleren en dagen onze kinderen uit tot een nieuwsgierige houding zodat ze betrokken zijn bij hun eigen groeiproces en dat van de ander. We dragen zorg voor onszelf, de ander en onze omgeving. De ontwikkeling van het kind staat hierin centraal.

Kleurrijk

We zijn een ontmoetingsplaats voor alle kinderen en hun ouders uit de wijk. Bij ons is iedereen welkom, natuurlijk binnen onze mogelijkheden. We bieden een veilige en verbindende omgeving. We respecteren elkaar. Ieder kind heeft zijn eigen karakter, ontwikkelingstempo, mogelijkheden en behoeftes. Respect voor de eigenheid van het kind zien wij als voorwaarde om tot leren te komen.

Samen

Door onderwijs, opvoeding, opvang en ontspanning samen aan te bieden, kunnen kinderen zich optimaal ontwikkelen. We verbinden het binnen- en buitenschoolse leren met elkaar. We bieden een omgeving waar ouders, kinderen en medewerkers elkaar ontmoeten, naar elkaar omkijken en ervaringen delen.

In beweging

De Vlinder is voortdurend in beweging. We zoeken naar nieuwe of betere wegen voor groei en ontwikkeling. Zo zorgen we voor een doelgericht, betekenisvol, effectief en verbindend aanbod. We reflecteren kritisch op ons eigen handelen om continu onze kwaliteit te verbeteren. We stimuleren zowel bij onze kinderen als bij onze medewerkers een zelfstandige, betrokken en nieuwsgierige houding.

Doelstellingen Kindcentrum/Schoolplan 2025-2026

  • Alle leerlingen beheersen de stof (de weg ernaar toe verschilt).
  • De werkgedachte van het team ombuigen naar: ‘Alle kinderen kunnen leren!’ Met ‘alle leerlingen’ bedoelen we daadwerkelijk iedereen, omdat alleen dan sprake kan zijn van inclusief onderwijs.
  • Verzuimcijfers verlagen waardoor er continuïteit is in het team en er verder gebouwd kan worden aan onderwijskwaliteit.
  • Ons speerpunt is dat we over 1,5 jaar de didactische vaardigheden van de leerkrachten zo zijn gegroeid dat we iedere leerling een passend onderwijsaanbod kunnen bieden wat aansluit bij de doorgaande ontwikkeling.
  • De specialisten in het team worden op een efficiente manier ingezet.
  • Een professionele medewerker is proactief nieuwsgierig naar feedback en voelt de behoefte om bij te dragen aan de ontwikkeling van een professionele organisatie.